Hiukkassuodattimen puhdistus ja vaihto

Hiukkassuodattimen puhdistus ja vaihto

Hiukkassuodatin (DPF) on dieselajoneuvojen pakojärjestelmästä löytyvä suodatin. Suodattimen tehtävänä on suodattaa pakokaasusta haitallisia nokipartikkeleita.

Kun auton järjestelmä havaitsee suodattimen täyttyneen pienhiukkasista, se käynnistää automaattisesti suodattimen puhdistuspolton. Tätä prosessia kutsutaan DPF:n regeneroinniksi. Kun auton oma regenerointi ei enää onnistu, suodatin tukkeutuu. Tällöin on suoritettava hiukkassuodattimen puhdistus. 


DPF puhdistus on usein taloudellisempaa, kuin sen uusiminen. DPF tukkeutuu väistämättä, vaikka järjestelmän regenerointitoiminto ajon aikana toimisikin, tai regenerointi tehtäisiin diagnostiikan kautta. Regenerointi kykenee polttamaan osan noesta tuhkaksi mutta tuhka kertyy hiukkasuodattimeen ja suodatin tukkeutuu. Tukkeutunut hiukkassuodatin aiheuttaa lisääntyneen vastuksen lisäksi pakokaasun lämpötilan nousua pakosarjassa ja voi aiheuttaa liiallista lämpötilan nousua myös turboahtimessa, joka voi johtaa ahtimen vaurioitumiseen. 


  • Tukkeutunut hiukkassuodatin sytyttää moottorin vikavalon
  • Tukossa oleva hiukkasuodatin aiheuttaa päästöjä
  • Polttoaineen kulutus kasvaa
  • Auto ei mene katsastuksesta läpi hiukkassuodattimen toiminnan häiriön vuoksi
  • Tukkeutunut hiukkassuodatin aiheuttaa moottorivaurio riskin
  • Tukossa oleva hiukkassuodatin voi jopa sulaa ja aiheuttaa palovaaran.
  • Hiukkassuodattimen poisto ei kannata tieliikenteessä olevasta autosta. Katsastusmääräyksien kiristyessä aletaan tutkia toimiiko DPF (hiukkasuodatin)
  • Hiukkasuodattimen pesu / puhdistus hinta on huomattavasti edullisempi vaihtoehto, kuin hankkia uusi
  • Nykyaikainen hiukkassuodatimen pesuun tarkoitettu kone on hyvä tapa suodattimen pesuun. Virtausominaisuudet saadaan palautettua jopa 90% tasoon verrattuna uuteen. Myöskään puhdistusominaisuudet eivät kärsi
  • Jos aikomuksena on pitää autoa, kannattaa hiukkasuodatin pesettää koneellisesti. Muilla konsteilla jää ilo usein lyhytaikaiseksi.

Hiukkassuodattimen kevyt pesu

Suoritamme hiukkassuodattimien pesukäsittelyjä Ligui Molyn painekannulla, pesu suoritetaan anturin reiästä suodattimen ollessa paikallaan autossa. Pesun jälkeen auto ajetaan kuumaksi ja tehdään "pakko regenerointi".
Pesut on aina ns. tekohengitystä ja takuuta ei voi antaa suodattimen puhdistumiselle. Useimmiten kevyt pesu toimii mutta ei ole yhtä pitkäikäinen ratkaisu kuin koneellinen pesu irroitettuna.

Hiukkassuodattimen koneellinen pesu

Koneellisella pesulla voidaan hiukkassuodatin saada lähes uutta vastaavaksi. Vaatii hiukkassuodattimen irroituksen autosta. Suosittelemme tätä vaihtoehtoa. Käytämme hiukkassuodattimet yhteistyökumppanilla koneellisessa pesussa.

Hiukkassuodattimen vaihto uuteen

Vaihtoehtona on myös uuden suodattimen vaihto. Tämä on useimmiten kallein vaihtoehto

Tukkeutumisen mahdollisia syitä:

  • Paljon lyhyttä pätkäajoa jolloin regenerointi ei ehdi alkamaan tai se jää kesken.
  • Moottorissa olevat viat jotka aiheuttavat ennen aikaisen tukkeutumisen, mm öljynkulutus, ahtopainevuoto, tukkeutunut ilmansuodatin, vuotava/viallinen suutin tai suuttimet. Näiden vikojen seurauksena palotapahtuma on huono ja aiheuttaa karstaa/savutusta joka edesauttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista.
  • Moottorissa olevat viat jotka estävät tai keskeyttävät regeneroinnin, mm. vialliset anturit, viallinen termostaatti, pakojärjestelmän vuoto jne.
  • Jossain vaiheessa suodatin tulee täyteen ja tukkeutuu vaikka kaikki olisivat kunnossa, sinne ei loputtomasti tuhkaa mahdu. Suurin osa tukkeutumisista kuitenkin johtuu muualla autossa olevasta viasta tai vioista.


Pyydä tarjous, varaa aika tai kysy lisää.

Miten autosi huolto- ja korjauskulut pysyvät aisoissa kun huollatat autosi meillä?


Jos olet kuten suurin osa ihmisistä, et varmasti nauti vaivalla hankittujen rahojen käyttämistä auton huoltoon tai korjauksiin. Autohuoltoon käytetyt rahat ei nosta autosi arvoa, etkä saa rahoja koskaan takaisin. Siksi on luonnollista, että etsitään pääasiassa halpaa autohuoltoa. Valitettavasti halpa auton huoltaminen voi tarkoittaa usein auton huoltamista kahteen kertaan. Halvimmat varaosat, nopeasti tehty työ ja mahdolliset patentit eivät pidä autoa kunnossa vuosikausia. Siksi monet remontit joudutaan tekemään kahteen kertaan. Halvin huolto voi olla lopulta kalleinta huoltoa.

Emme tietenkään tarkoita että halpa huolto olisi huono tai kalliimpi huolto hyvä, mutta useimmiten se hinta kertoo jostain. Kun huolto- tai korjaustyö tehdään parhaalla mahdollisella tavalla, yksittäiset huollot voivat maksaa aluksi vähän enemmän, mutta kun huollot ja korjaukset on tehty hyvin, sinun ei tarvitse paikkailla niitä myöhemmin ja säästät autosi huolto- ja korjauskuluissa ajan kuluessa.

Mistä voisit tietää, että me teemme autosi huollot ja korjaukset laadukkaasti? Tästä syystä lupaamme sinulle takuut ja edut joita et monesta alueen korjaamosta löydä.



Aikataulu takuu

Jos työ ei valmistu sovittuna aikana, saat sijaisauton veloituksetta käyttöösi siihen saakka kunnes työ on valmis.

Lue lisää

2 vuoden / 50.000km laatutakuu

Saat töille ja varaosille takuun, joka on pidempi kuin useimmilla muilla.

Lue lisää


Rahat takaisin takuu

Meillä et maksa turhasta, jos emme löydä autostasi vikaa, et maksa mitään.

Lue lisää