Jakoketjun vaihto
Rallattaako ketju?
Jakoketjulle ei ole määritetty monellakaan valmistajalla vaihtoväliä, vaikka jakopää on kuluva osa.
Jakoketjun vaurioituessa seurauksena on yleensä moottorivaurio, jonka välttämiseksi moottoriasi kannattaa joskus kuunnella.
Tunnistat kunnostusta vaativan jakoketjun näistä oireista:
- Ketju alkaa ääntämään kylmäkäynnistyksessä.
- Vaurioiden pahentuessa ketju voi ääntää myös lämpimänäkin käydessä.
- Ketjun kiristimen ulkonema on suurempi kuin ohjearvo, eli ketju on venynyt.
- Vikakoodi moottorin ajoituksesta kertoo, että kampiakselin ja nokka-akselin synkronisaatiossa on vikaa.
- Jos jakoketju pääsee hyppäämään, moottori ei käynnisty. Tällaisessa tapauksessa voi olla jo laajemman moottoriremontin tarve.
Onko autosi jakoketjun vaihtamisen tarpeessa?
Jakoketjun vaihto sisältää aina vähintään jakoketjun ja ketjunkiristimen. Monesti myös ketjulaahaimet uusitaan ja moottorityypistä riippuen tarpeen voi olla myös jakopään hammasrattaiden vaihto.
Jakoketju kulkee nokka-akselin, kampiakselin, laahaimien ja apulaitteiden ympäri ja sen tehtävä on tahdistaa akselit pyörimään tietyssä tahdissa. Jakoketjun rikkoutuessa tapahtuu yleensä venttiilin ja männän törmäys, josta seuraa moottorivaurio. Jos tuuria on matkassa niin saattaa korjauslasku jäädä vain pariin tonniin.
Vauriot ovat usein kuitenkin suurempia ja ne ei välttämättä silmällä näy:
-Nokat voi "nyrjähtää" nokka-akselissa
-Mäntä voi haljeta (alkava halkeama joka ei näy purkamatta moottoria)
-Kiertokanki voi vääntyä
-Dieseleissä (varsinkin) kannen halkeaminen ja jopa kampiakselin vääntyminen.
-Yms. ongelmia joita tulee mekaanisesta kosketuksesta
Käytännössä jakoketjun rikkoutuminen tarkoittaa usein vaihtomoottorin asentamista.
Pyydä tarjous, varaa aika tai kysy lisää.
Miten autosi huolto- ja korjauskulut pysyvät aisoissa kun huollatat autosi meillä?
Jos olet kuten suurin osa ihmisistä, et varmasti nauti vaivalla hankittujen rahojen käyttämistä auton huoltoon tai korjauksiin. Autohuoltoon käytetyt rahat ei nosta autosi arvoa, etkä saa rahoja koskaan takaisin. Siksi on luonnollista, että etsitään pääasiassa halpaa autohuoltoa. Valitettavasti halpa auton huoltaminen voi tarkoittaa usein auton huoltamista kahteen kertaan. Halvimmat varaosat, nopeasti tehty työ ja mahdolliset patentit eivät pidä autoa kunnossa vuosikausia. Siksi monet remontit joudutaan tekemään kahteen kertaan. Halvin huolto voi olla lopulta kalleinta huoltoa.
Emme tietenkään tarkoita että halpa huolto olisi huono tai kalliimpi huolto hyvä, mutta useimmiten se hinta kertoo jostain. Kun huolto- tai korjaustyö tehdään parhaalla mahdollisella tavalla, yksittäiset huollot voivat maksaa aluksi vähän enemmän, mutta kun huollot ja korjaukset on tehty hyvin, sinun ei tarvitse paikkailla niitä myöhemmin ja säästät autosi huolto- ja korjauskuluissa ajan kuluessa.
Mistä voisit tietää, että me teemme autosi huollot ja korjaukset laadukkaasti? Tästä syystä lupaamme sinulle takuut ja edut joita et monesta alueen korjaamosta löydä.
Aikataulu takuu
Jos työ ei valmistu sovittuna aikana, saat sijaisauton veloituksetta käyttöösi siihen saakka kunnes työ on valmis.