Lisävarusteiden asennus
Lisävalot, lämmittimet ja muut varustelut
Lisävalot
Pimeä ja musta maantie jota auton omat valot valaisevat huonosti?
Ongelma on ratkaistavissa helposti lisävaloilla. Lisävalot parantavat näkyvyyttä pimeällä ja sateisella ajokelillä ja tuovat lisäturvaa autoiluun. Lisävalot parantavat myös ajomukavuutta, sillä kuskin silmät eivät väsy yhtä helposti paremmalla valaistuksella.
Hanki autoosi lisävalot parantamaan näkyvyyttä ja lisäämään ajoturvallisuutta pimeällä. Saat meiltä laajan valikoiman lisävaloja useissa koko- ja tehovaihtoehdoissa, niin pyöreinä valoina kuin paneeleinakin. Sovi aika ja poikkea käymään niin katsotaan järkevä vaihtoehto.
Pyydä tarjous, varaa aika tai kysy lisää.
Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet
Lisälämmitin tuo ylellisyyttä autoosi. Tämä on se lisävaruste, joka kaikkien suomalaisten kannattaa hankkia jos sitä ei vielä ole.
"Webasto" lämmittää auton moottorin ja sisätilat kovilla pakkasillakin lämpimäksi puolessa tunnissa.
Tätä ei tietenkään tarvitse kävellä auton luokse kytkemään päälle ja pois. Riittää, kun tartut puhelimeesi ja kytket lämmöt päälle.
Tiedät varmaan myös sen talvisen kelin kun on sopivasti pakkasta ja sataa lunta, käyt lyhyellä 10min. kauppareissulla ja lasit on jo palatessa umpijäässä. Lisälämmittimen avulla voit unohtaa jatkuvan lasien raappaamisen.
Asennamme lisälämmittimet melkein mihin autoon tahansa, käyttövoimasta riippumatta. Asennuksessa kestää yleensä 1-2 päivää, ja saat työlle ja lämmittimelle kahden vuoden laatutakuun.
Tämä hankinta on päätös, jota et kadu.
- 4kw Eberspächer tai Webasto asennettuna alkaen 1400 €
- 5kw Eberspächer tai Webasto asennettuna alkaen 1600 €
- 5kw Autoterm / Binar asennettuna alkaen 1200 €
Auton lämmittimen hinta asennettuna on noin 1 200−2 500 euroa riippuen autosta ja sen vaatimista varusteista. Uudemmissa autoissa asennus voi olla paljon työläämpää kuin vanhemmissa autoissa, jolloin se vaatii enemmän aikaa ja lisäosia, ja siten myös maksaa enemmän. Toisinaan autoa joudutaan myös purkamaan melko paljon, mikä vaikuttaa osaltaan hintaan.
Uudemmissa autoissa moottoria ei välttämättä pysty esilämmittämään, koska auton moottorinohjaukseen voi tulla vikakoodeja. Silloin lämmitys ohjataan vesiventtiileillä vain sisätiloihin tai asennetaan joihinkin autoihin saatavissa oleva Cold Start Kit.
Pyydä tarjous, varaa aika tai kysy lisää.
Lohkolämmittimet
Auton sähkökäyttöisiä moottorinlämmittimiä (puhekielessä usein vain lohkolämmitin) on käytännössä kolme eri mallia: Lohkolämmitin, säteilylämmitin ja letkulämmitin. Ne eroavat toisistaan asennustavan ja lämmityskohdan osalta.
Perinteinen lohkolämmitin
Lohkolämmitin on moottorin lohkoon asennettava lämmitysvastus, jonka asennussijainti on yhteydessä moottorin jäähdytysnestetilaan. Se lämmittää vastuksella suoraan jäähdytysnestettä, joka vuorostaan välittää lämmön tasaisesti koko moottoriin. Jäähdytysnesteen lämmitys on tehokas ja hyvin toimiva tapa lämmittää moottori kovallakin pakkasella.
Säteilylämmitin
Säteilylämmitintä käytetään silloin, kun auton moottorissa ei ole valmiina järkevää paikkaa vesitilaa lämmittävälle lohkolämmittimelle. Säteilylämmitin asennetaan ainoastaan ulkoisesti, ja se asennetaan öljypohjan kylkeen. Toisin kuin perinteinen lohkolämmitin, säteilylämmitin lämmittää moottorin öljyä, ja vain epäsuorasti itse moottoria tai jäähdytysnestettä.
Säteilylämmittimet eivät tyypillisesti ole niin tehokkaita kuin lohkolämmittimet, koska lämpö ei jakaudu koko moottoriin niin tasaisesti. Ulkoisina lämmittiminä niiden teho on myös lainsäädännössä rajoitettu pienemmäksi, kun suoralla kosketuksella jäähdytysnestettä lämmittävien lohkolämmittimien. Tällä ehkäistään säteilylämmittimen lämmityselementin kuumeneminen liian kuumaksi, jolla vältetään mm. öljyn vuototilanteessa syttymisvaara.
Vaikka säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, se on ehdottomasti tyhjää parempi, ja auttaa moottorin kylmäkäynnistyksessä ja lisää säännöllisesti käytettynä moottorin käyttöikää.
Letkulämmitin
Letkulämmitin asennetaan auton jäähdytysvesiletkuun, jolloin se toimii samalla periaatteella kuin lohkolämmitin. Letkulämmitin on hieman monimutkaisempi kuin perinteinen lohkolämmitin, koska se voi asennussijaintinsa vuoksi sisältää esim. sisäänrakennetun kiertovesipumpun. Tästä syystä hyvä Defa tai Calix -letkulämmitin on jonkun verran kalliimpi kuin perinteinen lohkolämmitin tai säteilylämmitin. Letkulämmitin on kuitenkin hyvä vaihtoehto silloin, kun halutaan säteilylämmitintä suurempi lämmitysteho mutta auton moottorissa ei ole mahdollisuutta asentaa lohkolämmitintä. Meidän asentamat letkulämmittimet ovat merkki- ja mallikohtaisia. Tällä vältetään esim. moottorin lämpötila-anturoinnin mahdolliset ongelmat ja epäyhteensopivuudet.
Sisätilan lämmittimet – Defa ja Calix
Sisätilan lämmitin lisää merkittävästi auton talvikäytön mukavuutta, samalla kun moottori lämmitetään moottorilämmittimellä, sisätilan lämmitin kierrättää ja lämmittää auton sisätiloista mukavat heti autoon astuessa.
Nykyaikaiset Defan ja Calixin sisätilalämmittimet ovat tehokkaita ja turvallisia, ja vievät melko vähän tilaa autosta. Ne asennetaan tyypillisesti apukuskin jalkatilaan, ja ohuet Defa Termini / Calix Waveline -mallit eivät juurikaan rajoita jalkatilan käytettävyyttä ja tilaa.
Lämmittimen oikealla asennuksella ja oikeilla asennustarvikkeilla, lämmitysilma saadaan kiertämään auton sisällä tehokkaasti, jolloin lämmitin myös sulattaa ikkunat ja estää huurtumista.
Auton sisäilman lämmitintä varten autoon tulee asentaa myös lämmittimen sisätilan pistoke, joka voidaan uusilla pistokemalleilla asentaa hyvin huomaamattomaksi. Se haaroitetaan moottorinlämmittimen pistokkeesta. Defa- ja Calix -pistokemallit ovat toisistaan poikkeavat, ja niiden osat eivät käy keskenään ristiin.
Defa- tai Calix -akkulaturi
Sekä Defa että Calix tarjoavat moottorinlämmittimen haaroitussarjan tilalle tulevaa auton akkulaturia. Molempien merkkien akkulaturit ovat melko arvokkaita, mutta ne ovat vaivattomia asennuttaa, täysin automaattisia, takaavat auton hyvän käynnistyvyyden kovillakin pakkasilla, ja pidentävät akun käyttöikää. Erityisesti start-stop-toiminnallisuudella varustetuissa autoissa lohkolämmittimen yhteyteen tuleva akkulaturi lisää luotettavuutta ja auton sähköjärjestelmän käyttövarmuutta.
Kiinteän akkulaturin asentaminen on suositeltavaa erityisesti silloin, jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Kylmä lyijyakku ei pysty ottamaan varausta vastaan niin nopeasti kuin normaalilämpöinen, joten sen kapasiteetti voi lyhyessä ajossa heikentyä erityisesti talvikelissä.
Pyydä tarjous, varaa aika tai kysy lisää.
Muut varustelut
Pyydä tarjous, varaa aika tai kysy lisää.
Miten autosi huolto- ja korjauskulut pysyvät aisoissa kun huollatat autosi meillä?
Jos olet kuten suurin osa ihmisistä, et varmasti nauti vaivalla hankittujen rahojen käyttämistä auton huoltoon tai korjauksiin. Autohuoltoon käytetyt rahat ei nosta autosi arvoa, etkä saa rahoja koskaan takaisin. Siksi on luonnollista, että etsitään pääasiassa halpaa autohuoltoa. Valitettavasti halpa auton huoltaminen voi tarkoittaa usein auton huoltamista kahteen kertaan. Halvimmat varaosat, nopeasti tehty työ ja mahdolliset patentit eivät pidä autoa kunnossa vuosikausia. Siksi monet remontit joudutaan tekemään kahteen kertaan. Halvin huolto voi olla lopulta kalleinta huoltoa.
Emme tietenkään tarkoita että halpa huolto olisi huono tai kalliimpi huolto hyvä, mutta useimmiten se hinta kertoo jostain. Kun huolto- tai korjaustyö tehdään parhaalla mahdollisella tavalla, yksittäiset huollot voivat maksaa aluksi vähän enemmän, mutta kun huollot ja korjaukset on tehty hyvin, sinun ei tarvitse paikkailla niitä myöhemmin ja säästät autosi huolto- ja korjauskuluissa ajan kuluessa.
Mistä voisit tietää, että me teemme autosi huollot ja korjaukset laadukkaasti? Tästä syystä lupaamme sinulle takuut ja edut joita et monesta alueen korjaamosta löydä.
Aikataulu takuu
Jos työ ei valmistu sovittuna aikana, saat sijaisauton veloituksetta käyttöösi siihen saakka kunnes työ on valmis.